Monday 30 July 2012

Wabak H1 N1 kembali menular???

Apakah itu H1N1?




   H1N1 - Asal Usul

'H' bermaksud Hemagglutinin protein
'N' bermaksud Neuraminidase protein

Viral novel influenza type A H1N1. ianya berasal dari virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yang sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evolusi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam 'host' yg lebih tinggi di dalam rantaian makanan @ manusia.

H1N1 yang kini merebak diserata dunia mempunyai genetik daripada empat elemen virus flu yg berbeza - North American Mexican influenza, North American avian influenza, Human Influenza dan Swine Influenza yang sering ditemui di Asia dan Eropah. Strain baru ini didapati terhasil daripada susunan semula virus daripada manusia, babi dan burung.

Sejarah

Sejarah menunjukkan bahawa variasi dari virus H1N1 menyebabkan 50-100 juta orang menjadi korban sewaktu wabak Spanish Flu Pandemic melanda pada tahun 1918-1919. Namun begitu, vius ini telah dikesan semula pada pertengahan April 2009 di bandar Mexico, dan pada 26 April 2009, virus ini telah mula merebak dengan kes-kes dilaporkan di Kanada, Us, New Zealand, UK, France, Spain dan Israel.

Pada 29 April 2009, WHO menaikkan amaran pandemik kepada Peringkat Ke Lima dan seterusnya, pada 11 Jun 2009, WHO meningkatkan peringkat amaran kepada Fasa Ke Enam, dimana kes jangkitan Influenza A H1N1 telah mencecah hampir 30,000 serata dunia, dan diisytiharkan sebagai kes pandemik global. 


Punca-punca H1N1   


 Sanggap sungguh pompuan nihh...


Aduahai dik oiii.....


Macam tak de benda lain nak cium..

Geli gelemannyeeeee.....

*
&
^
%
$
#
@
!
+
_
)
(
*
&
^
%
$
#




Tapi yang lebih merbahaya adalah puak- puak kat atas ni....

Di Dataran Ipoh malam tadi, kita dikejutkan dengan suara dari ‘hailer’ dari sebuah kenderaan pacuan 4 roda. Seperti biasa isu-isu yang dibangkitkan adalah bersangkut paut dengan politik atau lebih khusus lagi kelemahan parti BN.

Terdapat 2 persoalan disini, iaitu sejak bila Dataran Ipoh mewujudkan ‘speaker corner’ dan yang lebih utama lagi sejak bila pula DAP memperjuangkan hak-hak orang Melayu.

Kumpulan ini juga menyebarkan risalah-risalah yang kononnya UMNO sudah 54 tahun mengkhianati orang-orang Melayu. Sungguh mengejutkan kerana sudah seperti berada dalam kempen pilihanraya pula.


Mereka tidak segan silu memberikan risalah itu pada setiap pengunjung yang lalu-lalang dikawasan Dataran Ipoh.

Malah tertera secara jelas dan terang dari mana datangnya risalah-risalah ini iaitu dari pejabat DAP di Medan Istana. Perkara yang berbangkit di sini adalah kenapa baru sekarang dan secara tiba-tiba DAP mahu menampilkan imej sebagai sebuah parti yang kononnya memperjuangkan nasib hak-hak Melayu.

Amat janggal bila dilihat pada risalah tersebut, yang diperjuangkan, yang dijadikan isu hak orang Melayu tapi yang memperjuangkannya pula adalah satu parti yang lebih dikenali sebagai satu parti chauvinis Cina?

Sepatutnya komuniti Melayu sedar secara cepat yang semua ini hanyalah satu perbuatan untuk menangguk di air yang keruh. Semuanya hanya untuk kuasa politik. PRU13 yang semakin hampir ini dapat dilihat akan menjadi pertembungan yang amat hebat berbeza dengan pilihanraya-pilihanraya sebelum ini.

Sudah pelbagai cara yang hendak digunakan dari ‘cyber warfare’ hingga kepada perancangan mini ‘Tahrir Square’ di Dataran Merdeka tempoh hari, namun syukur kepada Tuhan kebanyakan masyarakat Melayu masih boleh berfikir dengan waras dan tidak terpengaruh dengan sentimen-sentimen yang tidak masuk akal yang dimainkan oleh mereka.

Pihak berkuasa tempatan juga patut memberi perhatian kepada perkara-perkara seperti ini kerana Dataran Ipoh yang menjadi tumpuan masyarakat Ipoh untuk menjamu selera pada waktu malam tidak sepatutnya menjadi sebuah medan pertempuran politik untuk parti-parti seperti ini.

Jangan jadikan Dataran Ipoh seperti Dataran Merdeka ketika Bersih 3.0 dahulu.
Dipetik dari Sungai Rapat Online 

P/S : Harap-harap tak berjangkit pada kita semua...moga-moga Allah merestui perjuangan penyatuan bangsa MELAYU..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...