Wednesday 25 July 2012

HOT!! TANAH KUBOR PUN UMNO NAK SAPU??!!

Teman malas nak citer panjang sebab nie Bulan Puasa.
Tapi peliknya puak-puak pembangkang ni masih laa dok ungkit citer fitnah-fitnah macam tajuk kat atas tuu..sakit ati Teman bace..


Pasal tanah kubor kat Kampung Ara Payong, Batu Gajah, Perak. kebetulan pulak dalam kawasan ADUN Sungai Rapat, YB Hamidah. memang panas laaa..
Memula puak-puak pembangkang ni, biasalaaa, PAS. Depa kata Kerajaan Negeri Perak batalkan rizab tanah kubor tu untuk tujuan pembangunan. (PAS - Fitnah dulu..lepas tu biar sampai orang percaya.)

Teman baca la semua citer citer tu kat blog pembangkang. kalau nak tau citer klik  >> SINI<<  dengan lagi satu citer kat >>SINI<< . ikut citer memang dahsyat la kann..kalau orang yang tak tau ujung pangkal rasanya tergugat gak D.O kat Batu Gajah tue. Pasal tanah kubor orang Islam ni jangan main-main.

Tapi adela satu blog Sungai Rapat Online yang amik inisiatif untuk jawab benda nie sebelum makin jadi parah akibat fitnah dan tohmahan yang dibuat oleh puak-puak PAS ni kepada Kerajaan Negeri Perak.

Yang buat citer ni Media Perak, milik Pembangkang yang dikatakan ada 60 orang staff jika nak dibandingkan dengan blog Sungai Rapat Online ni yang single-mingle menangkis fitnah pembangkang!! Caya laa bro..

Citer dia macam nie :

Sebelum Sungai Rapat Online (SRO) nak jawab isu ini, SRO terpaksa baca fitnah ini dalam Media Perak sepenuhnya. Dalam perenggan 1 pembuka kata dalam Media Perak seperti dibawah:

Sebagai portal ini standard Media Perak yang mempunyai lebih 60 orang staff menulis. Apakah ini telah diajar oleh pemimpin cina DAP untuk menanamkan kebencian terhadap pemimpin Melayu.

Kalau kau kata mampuih pi la pada Ngeh dan Nga,  SRO sikit pun tak ambil hati malah SRO lagi suka. Tapi apa nak buat bila sudah jadi balaci cina DAP inilah jadinya.

Inilah surat yang dijadikan sebagai modal untuk memfitnah kerajaan dan pejabat Tanah dan Daerah Batu Gajah. Nama yang bertanda bulat itu adalah Setiausaha Tanah Perkuburan Kariah Masjid Sungai Terap iaitu Musa bin Ghazali.

SRO tidak mahu menuduh cerita ini bermula dari Musa kerana setahu SRO Musa seorang yang cukup baik dan tidak akan menyebarkan fitnah sebegini tanpa apa-apa bukti. Dia juga seorang yang alim.

Fitnah kononnya:

salah seorang pembaca Mediaperak telah menghubungi Media Perak untuk menunjukkan lokasi tanah perkuburan tersebut dan apakah yang telah berlaku? Tanah perkuburan yang dimaksudkan terletak di Mukim Sungai Terap dalam daerah Kinta. Dengan lebih tepat, ia terletak di Batu Gajah. Tanah perkuburan seluas 25.69 hektar (63 ekar) ini dikenali sebagai Tanah Perkuburan Islam, Kampong Ara Payong, Batu Gajah. Pengistiharan sebagai Tanah Perkuburan Orang Islam telah diwartakan pada 12 Februari 1998.

Mengapakah pewartaan tanah kubur ini ditarik balik? Ini yang menjadi tanda tanya dan yang paling mengejutkan, tidak ramai yang tahu tentang hal ini…termasuklah penduduk sekitar.


Kebetulan berdekatan dengan tanah kubur adala pulak projek perumahan, hotel, terminal bas dan teksi.....memang sahlah YB Dato Hamidah sudah sapu tanah kubur Yob?????????? 

Asal ada jer projek sekitar Batu Gajah itu YB Dato Hamidah punya, sehingga ada penduduk repair rumah pun itu rumah YB Dato Hamidah punya. Senang sungguh pembangkang merobotkan pemikiran penyokong mereka.

Diakhir entri mereka:
Apa kaitan Hamidah Osman dengan Lee Kon Yin? Tunggu dulu. Pejabat Agama Islam Batu Gajah dan Pejabat Tanah dan Galian sedang sibuk bermesyuarat sekarang tentang tanah perkuburan ini.

Tunggu selepas mereka selesai bermesyuarat.

Amboi seriusnya sehingga kaitan YB Dato Hamidah dan Lee Kon Yin pun ada dalam mesyuarat.

Itulah persepsi yang berjaya dimainkan oleh Media Perak iaitu media milik cina DAP Perak versi Melayu yang mempunyai lebih 60 kakitangannya.

Ini jawapannya dari Sungai Rapat Online:

Sebenarnya Sungai Rapat Online mengambil tanggungjawab ini kerana apa yang disebarkan oleh Media Perak adalah fitnah semata-mata. Jadi sekiranya kita tahu itu adalah fitnah terancang dari media Cina DAP tak kan kita nak diam sahaja.

Sebelum SRO terangkan secara detail mari kita lihat rentetan kejadian ini dulu

Rentetan sebenar kejadian:



Ini adalah mula-mula tanah kubor tersebut dirizabkan oleh Majlis Agama Islam Perak iaitu pada 1994

Kemudian perizaban itu dimasukkan ke mesyuarat exco atau MMK diluluskan pada 1995. Makan masa 1 tahun 7 bulan

 Kemudian rizab yang telah diluluskan oleh MMK(Mensyuarat Exco) telah diwartakan oleh Majlis Agama Islam Perak(MAIP)


Kemudian pihak MAIP perlukan tanah untuk diwakaf ke pihak lain contohnya untuk fakir miskin, anak yatim atau untuk membina hal-hal lain yang tidak berkaitan dengan kubur seperti tempat tinggal anak yatim sebab itu MAIP terpaksa tukar perizaban kepada wakaf am  dan selebihnya wakaf perkuburan dan saraan.

Faham ke Yob wakaf AM? Jika semuanya tanah kubur mana nak buat pembangunan hal-hal anak yatim, sekolah agama rakyat dan fakir miskin. Itu semua pun kena buat rizab semula juga YOB! jika tidak pemimpin cina DAP kamu complain pulak tiada kelulusan.


Inilah Yob! MAIP dapat kebenaran dari pejabat Tanah dan Daerah untuk membina penempatan fakir miskin dengan kemudahan 11 buah rumah ats sebahagian tanah perkuburan Lot 148861, bukannya nak buat projek YB Dato Hamidah seperti yang dikecoh-kecoh oleh pembangkang Yob!.

Ini pula surat kebenaran yang diperolehi oleh MAIP untuk masuk ke tanah kubur Yob! bukan nak ambik gambar masuk Media Perak atau Batu Gajah Mari Yob! tapi nak buat ukur semula sebab draf pelan perlu dikeluarkan semula untuk diwartakan semula.


Setelah draf perancangan merizabkan semula tanah kubur dan wakaf Am, draf itu akan dihantar ke pejabat Tanah dan Daerah negeri Perak untuk disusunatur kembali bagi diluluskan semula

nah ambik kau!!!
Ini semua kerja-kerja pihak berkuasa negeri iaitu pejabat Tanah dan Daerah negeri Perak untuk 
  • meluluskan cadangan membatalkan rizab terdahulu
  • Membatalkan rizab terdahulu
  • Merizab semula kawasan 10 ekar untuk tanah kubur
  • Merizabkan semula 23.48 ekar untuk tujuan persaraan
  • Merizabkan semula 30 ekar untuk Wakaf Am seperti yang dinyatakan diatas
Tidak ada satu pun rizab di atas untuk projek YB Dato Hamidah seperti yang diheboh oleh Media Perak.
Ini pula pemberitahuan mengenai pembatalan  perizaban ini dihantar ke semua yang terlibat dengan tanah kubur termasuklah salinan yang berjaya di masukkan dalam Media Perak

Proses seterusnya adalah penrizaban ini akan diluluskan oleh MMK maka prosedurnya sama juga untuk mewartakan semula semua rizab yang telah dipecahkan oleh MAIP. Kalau dulu mereka mengambil masa 1 tahun 7 bulan tapi kita tengoklah kali ini berapa lama. Lulus tetap lulus.

Jadi kesimpulannya Warta tanah perkuburan itu terpaksa dibatalkan pengwartaan  kerana tanah kubur itu akan dipecahkan rizabnya oleh Majlis Agama Islam Perak (MAIP) seperti berikut:
  1. 10 ekar untuk tanah kubur
  2. 23.48 untuk wakaf saraan
  3. 30 ekar lagi untuk Wakaf Am
Oleh itu sebagai nasihat kepada 60 staf Media Perak jika tak tahu baiklah bertanya dan selidik dahulu supaya berita yang Media Perak keluarkan adalah betul dan benar sahaja.
 
 
*Puak pembangkang ni memang bangang bila nak spin isu-isu macam ni sebab spin isu yang takde fakta..auta ade laa..kahkahkah!!
 
apapun:
PAS PISS PUSS BODOH
DAP BANGANG
PKR GAMPANG!!!!!! 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...