Friday 31 March 2017

TUDUHAN RAFIZI

Rafizi cuba menyerang kerjasama Petronas & Saudi Aramco. Rafizi telah membuat 2 tuduhan ;

(i) TUDUHAN PERTAMA RAFIZI :
Petronas tak memerlukan rakan kongsi atau menerima rakan kongsi apabila sesuatu projek telah dimulakan.

• Kenyataan ini adalah salah! Petronas membawa masuk rakan kongsi dalam sesuatu projek megikut peringkat tertentu sama ada sebelum, semasa atau selepas projek dimulakan. Rafizi sepatutnya tau kerana ini adalah norma yang telah diamalkan Petronas selama ini.

• Gumusut-Kakap dimiliki Shell Sabah sebanyak 33% bersama-sama dengan rakan kongsi yang terdiri daripada syarikat seperti ConocoPhillips Sabah (33%), Petronas Carigali (20%) & Murphy Oil (14%).

• Projek Mega Petronas di Canada di miliki majoriti oleh Petonas bersama rakan kongsi minoriti iaitu Sinopec, JAPEX, Indian Oil Corporation & PetroleumBRUNEI.

• Kesemua syarikat menilai untuk kemasukan rakan kongsi baru dalam projek tersebut bergantung kepada apa sumbangan yang boleh diberikan oleh rakan kongsi baru tersebut.

• Bagi kes projek RAPID pula, Petronas telah menjemput Saudi Aramco untuk menjadi rakan kongsi dalam projek tersebut sejak 2 tahun lalu kerana kerjasama dengan Aramco akan memastikan pembekalan minyak terjamin & juga meyakinkan pelabur-pelabur untuk melabur dalam Projek di Pengerang. 

(ii) TUDUHAN KE-2 RAFIZI:
Projek tersebut telah dikira & sepatutnya memberikan pulangan yang tak cukup kepada syarikat Aramco untuk melabur ke dalam projek RAPID. Jadi, Petronas perlu menaikkan harga minyak yang ingin di beli daripada syarikat Aramco untuk meyakinkan Aramco supaya melabur ke dalam projek Petronas.

• Rafizi ternyata tak faham bahawa pelabur yang ingin melabur dalam projek berharga juta/bilion perlu ambil kira
risiko negara & risiko politik dalam kiraan pulangan hasil daripada pelaburan dalam sesuatu projek.

• Para pelabur meggunakan kaedah seperti 'Risk Adjusted Return On Capitol (RAROC)' atau 'discounted cash flow analysis using weighted average cost of capital (WACC)'. Kedua-dua kaedah ini mengambil kira risiko negara & risiko politik. Kalau risiko kedua-duanya tinggi, maka kiraan pulangan akan menjadi rendah.

• Bagi kes projek RAPID & Pengerang, Aramco sudah semestinya mengambil kira risiko bahawa DAP telah berjaya mensabotaj pelaburan sebanyak RM35 bilion dari Taiwan di Pengerang sebelum ini.

• Lebih teruk lagi, Aramco juga mengambil kira risiko mengenai hasrat PKR untuk membatalkan projek Pengerang jika mereka menang PRU-14.

• Selain itu, khabar angin bahawa Malaysia akan bankrupt juga menjadi propaganda negatif terhadap orang luar.

Kesemua ini adalah suatu isu besar yang menyumbang kepada risiko negara & risiko politik yang membuatkan pelabur kurang yakin untuk melabur.

Jika Datuk Rahman Dahlan berjaya meyakinkan mereka bahawa risiko negara & politik tidak tinggi & Pakatan hanyalah parti yang tiada harapan untuk menang serta ingin membatalkan projek Pengerang, pulangan yang septutnya di terima oleh Aramco pasti akan meningkat selepas menolak segala risiko palsu yang berjaya di wujudkan oleh Parti Pakatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...