Monday 27 March 2017

Inilah Tun Mahathir - Pembangkang

PRU 14 semakin dekat dan kita boleh lihat pelbagai pemimpin terutama dari parti pembangkang terus memunculkan diri. Sebelum ini, tidak pernah tahu apa kerja mereka dan dimana pembangkang ini berada. Mereka seolah - olah tuli dan menutup mata atas apa kebaikan yang Kerajaan telah lakukan sebaliknya mengadu domba dan meyebarkan fitnah. Itu semua kerana kuasa. 

1. Rasionalisasi subsidi diperkenalkan oleh kerajaan yang antara tujuannya adalah untuk :  (i) . Untuk menampung pembiayaan projek pembangunan kerajaan (ii). Rasionalisasi subsidi juga perlu disusun semula agar mereka yang benar - benar layak sahaja yang menikmatinya. (iii). Menangani penyelewengan dan ketirisan, penyeludupan dan salahguna kuasa (iv). Menstabilkan dan mengimbangi perbelanjaan negara.

Penyokong Mahathir patut lebih cakna bahawa Rasionalisasi subsidi yang diamalkan pada zaman Tun adalah subsidi pukal (subsidi menyeluruh) - subsidi yang turut dinikmati oleh rakyat mewah, berpendapatan tinggi dan rakyat asing. Tun mungkin gemar dengan pemberian subsidi pukal ini yang barangkali mampu mengenyangkan kroni - kroninya. Ya, kita memang tahu, zaman Tun adalah zaman dimana hanya kroni - kroni sahaja yang memegang jawatan - jawatan dalam kerajaan. 

2. Ini Johor. Parti Bersatu atau pembangkang yang lain tidak perlu khuatir dengan cara Johor menyelesaikan masalah rasuah yang melanda Negeri Johor. Ini azam dan ikrar YAB Menteri Besar Johor yang dengan tenang menyerahkan segala siasatan kepada Pihak Berkuasa. Walaupun yang disiasat itu merupakan Exco yang selama ini menjadi kepercayaan beliau. Ya, rasuah perlu dibersihkan, dan Kerajaan Johor dengan rela menyerahkan pelaku - pelaku rasuah kepada pihak berkuasa tanpa ada halangan. 

Johor tetap tidak akan menjadi seperti Selangor dan Pulau Pinang yang mana Kerajaan Negeri mereka berada di dalam tangan Pembangkang. Lim Guan Eng yang terpalit dengan skandal rasuah masih lagi memegang jawatan Ketua Menteri. Di mana salakan - salakan pihak pembangkang? Begitu juga dengan skandal rumah urut di Selangor. Mengapa Azmin Ali membisu dan tidak mahu bertanggungjawab? Teresa Kok menghina Islam pun dibiarkan senyap oleh parti Liberal yang didokongi oleh PKR, DAP, Amanah dan Bersatu. 

Adakah mereka tahu di zaman Tun Mahathir juga berlaku banyak penyelewangan dan rasuah? Mujurlah SPRM dibentuk pada tahun 2009. Sebelum dikenali dengan nama SPRM, BPR merupakan sebuah jabatan yang diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri yang sudah tentu dikawal oleh Perdana Menteri ketika itu. Siapa? Tun Mahathir yang disanjungi. 

Ketika itu juga, tidak ada media sosial dan media alternatif untuk rakyat  mendapakan berita terkini. Rakyat terkurung dalam berita utama yang juga sudah tentu dikawal oleh seseorang yang dikenali dengan nama Mahafiraun pada zaman pemerintahan beliau. Siapa? Tun Mahathir yang disayangi. 

3. Semestinya tidak ramai yang tahu fakta ini akibat ketaksuban mereka kepada Tun Mahathir. Hutang negara pada 1990 (9 tahun pemerintahan Tun M) ialah 80.74% daripada KDNK Malaysia. Pada tahun 1986 hutang negara pada paras 104% berbanding KDNK Malaysia. 

Hutang negara pada tahun 2016 (8 tahun Najib Razak menjadi PM) ialah pada kadar 54% daripada KDNK Malaysia. Kelebihan Dato’ Seri Najib Razak adalah dia berkelulusan Ekonomi manakala Tun Mahathir hanyalah sebagai seorang doktor. Kita mengetahui jasa Tun Mahathir tetapi tidak terlalu taksub dan mengagung - agungkan beliau, seolah - olah beliau merupakan tuhan ekonomi. 

Akhir sekali, janganlah kerana taksub kepada Tun Mahathir, makanya kita pun memuja beliau seolah - olah beliau maksum tidak berdosa. Apa jadi dengan tuduhan beliau kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim? Bagaimana pula dengan tuduhan ‘Bapa Rasis' kepada Lim Kit Siang yang telah beliau lontarkan? Masih ingat dengan peristiwa MEMALI? 

JADI MANUSIA BIARLAH BERADAB DAN MEMAKMURKAN MASYARAKAT. BUKAN DENGAN FITNAH.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...