Monday 28 January 2013

WooooWWW Live From #rcisabah

LIVE (Legal Year) : Jawapan Peguam Negara ISU RCI Sabah



TAWAU, SABAH - Info yang kami terima daripada Ucapan Peguam Negara dalam satu Majlis Legal Year 2013 yang sedang berlangsung. Antara jawapan Peguam Negara apabila diajukan soalan oleh Para Wartawan adalah seperti berikut:

1. RCI melambangkan sikap keterbukaan Kerajaan Persekutuan, Perdana Menteri dan pihak Kehakiman Negara dalam isu IC di Sabah.

 2. Tidak ada perkara yang hendak disembunyikan sebab itulah kerajaan mengambil keputusan mengadakan RCI.

 3. RCI akan menerima sesiapa sahaja untuk bercakap, sama ada benar atau tidak benar, sama ada hearsay atau pandangan, berunsur politik atau tidak, yang penting RCI akan memberi peluang kepada semua pihak untuk menyampaikan pandangan mereka.

 4. Pihak Kerajaan tidak akan mengganggu RCI menjalankan siasatan mereka. Mereka diberi kebebasan seluas-luasnya.

 5. Semua keterangan yang direkodkan semasa prosiding RCI akan dipertimbangkan dan pihak RCI akan memberikan cadangan kepada Kerajaan untuk mengambil tindakan selanjutnya.

 6. Jika terdapat kes yang melanggar Undang-undang pendaftaran, maka kes tersebut akan dibawa ke Mahkamah. Oleh itu, beri peluang kepada RCI untuk mendengar semua keterangan daripada semua pihak.


Kesimpulannya semua pihak harus bersabar menunggu hasil siasatan RCI Sabah ini. Janganlah kita terpengaruh dengan pihak yang cuba menangguk di air yang keruh.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...